Interviu cu Horje-Poran Lenuţa – Consilier şcolar: Implicarea și orientarea elevilor. Educaţie şi valori în societate.
De logiaedu.ro / Interviuri cu relevanţă socială / Interviuri de opinie şi de profil / LOGIA EDU – Diferenţa în comunicare


LOGIA EDU: Pentru cei care nu au avut ocazia să vă cunoască, ne puteţi spune ceva despre dumneavoastră şi experienţa profesională de până în prezent?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Mă consider o persoană cu înclinaţii considerabile către cunoaştere şi dezvoltare. Am dezvoltat de-a lungul timpului o personalitate proactivă care îmi permite să mă implic în proiecte, evenimente şi activităţi pe care le consider de interes social şi sunt benefice comunităţii din care fac parte.
Activez în învăţământ de peste patru ani de zile ca şi consilier şcolar. Pasiunea pentru ştiinţe umaniste m-a determinat să caut mijloacele necesare prin care să pun în aplicare experienţa pe care viaţa mi-a oferit-o până în prezent dar şi a cunoştinţelor dobândite în urma ciclurilor universitare.
Fiecare zi este o nouă provocare pentru mine; încerc să fiu cât mai receptivă şi atentă la nevoile şi necesităţile celor cu care interacţionez, încercând împreună să găsim cele mai potrivite soluţii pentru provocările cu care, în acord cu orânduirile vieţii aşa cum o cunoaştem, ne confruntăm cu toţii.
Am învăţat să apreciez viaţa aşa cum este – cu bune şi cu rele – şi asta încerc să insuflu în inima copiilor care păşesc în cabinetul meu. Este important să avem un respect şi o apreciere faţă de viaţă, să devenim responsabili pentru faptele noastre şi cât mai conştienţi de faptul că de noi depinde viitorul societăţii din care facem parte dar şi al nostru, particular.
În aspecte ce ţin de conduita şi preferinţele personale, pot spune că iubesc tot ceea ce înseamnă natura şi sunt recunoscătoare pentru şansa de a explora atâtea minunăţii pe care mediul înconjurător ni le oferă.
Această conştientizare a frumuseţii creaţiei m-a determinat să fiu tot mai atentă la modul cum mă comport şi interacţionez cu mediile naturale, încercând pe cât posibil să nu perturb ciclul natural pe care natura, în inteligenţa sa, îl pune în aplicare pentru binele nostru, al tuturor.

LOGIA EDU: Care credeți că sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă elevii în sistemul educațional actual?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: O întrebare delicată care poate oferi şansa unei abordări cuprinzătoare a subiectului.
Provocări au fost şi vor mai fi. Există un proces al dezvoltării perpetuu care scoate la suprafaţă noi şi noi provocări, conştientizări relaţionate cu dezvoltarea, transformarea şi atingerea a noi stadii de funcţionare a unui sistem. În cazul nostru, sistemul educaţional.
Ştim cu toţii agitaţia pe care reformele educaţionale au creat-o de-a lungul anilor, dar fără un efect clar şi concret asupra managementului educaţional ce priveşte dezvoltarea elevilor în acord cu propriile competenţe.
Consider că modificările aduse sistemului educaţional din ultimii ani au creat o şi mai mare confuzie în rândul elevilor, neavând şansa de a explora cât mai profund aspecte ce ţin de particularităţile şi înclinaţiile lor vocaţionale.
Există o supraaglomerare a materiilor care împiedică elevul să se concentreze mai mult pe ceea ce simte el că îi poate aduce împlinire. Să fim sinceri, nu putem excela în toate domeniile.
Mai constat cu tristeţe că elevilor le lipseşte în prezent autenticul reper pedagogic care să îi ajute în dezvoltarea motivaţiei şi în deschiderea a noi orizonturi de dezvoltare, toate acestea fiind cauzate de mobilitatea exagerată a personalului didactic datorată, consider, hibelor cu care sistemul educaţional încă se confruntă.

LOGIA EDU: Care sunt cele mai eficiente tehnici sau programe pe care le-ați implementat pentru a crește implicarea elevilor în procesul educațional?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.


Horje-Poran Lenuţa: Metodele centrate pe elev dau un randament benefic în captarea şi orientarea atenţiei elevilor în tot ceea ce implică procesul educaţional.
Ne concentrăm pe crearea şi dezvoltarea de workshop-uri care au ca şi scop creşterea implicării elevilor în activităţi educaţionale importante.
Activităţile de grup se dovedesc utile pentru dezvoltarea competenţelor de comunicare şi socializare ale elevilor dar şi în dezvoltarea responsabilităţii.
Colaborările pe care le avem cu instituţiile comunităţii locale, a asociaţiilor şi ong-urilor care doresc să se implice în campanii de prevenţie în rândul adolescenţilor, sunt folositoare în dezvoltarea prudenţei şi grijei pe care elevii trebuie să le aibă în raport cu mediile extra şi intra şcolare în care activează.

LOGIA EDU: Cum vedeți rolul consilierului școlar în orientarea profesională şi personală a elevilor?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.


Horje-Poran Lenuţa: Potrivit atribuţiilor consilierului şcolar, rolul pe care acesta îl are în orientarea profesională şi personală în rândul elevilor este unul important.
Există programe de orientare profesională a elevilor pe care noi le implementăm cu precădere la clasele terminale( clasa a VIII-a şi clasa a XII-a )pentru a ajuta elevul să descopere care traseu educaţional şi profesional i se potriveşte cel mai bine.

LOGIA EDU: Care sunt competențele și abilitățile cheie pe care credeți că ar trebui să le dezvolte elevii pentru a reuși în viitor?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Putem discuta despre aspecte generale ale competenţelor şi abilităţilor dar şi despre trăsături particulare fiecărei persoane care se regăseşte într-un ciclu al dezvoltării.
La nivel general, adaptabilitatea în acord cu noile circumstanţe existenţiale a fost şi este un element important nu doar în supravieţuire, dar şi în orientarea către noi stadii de dezvoltare.
Mai sunt de părere că dezvoltarea unei motivaţii care să permită mobilitatea şi continuitatea de scopuri este importantă în dezvoltare.
Făcând o analiză sumară a prezentului care caracterizează sistemele şi grupurile sociale, nevoile care se remarcă în prezent în mediile de activitate sunt centrate pe digitalizare, spirit autodidact şi o continuă străduinţă de a învăţa în mod constant noi şi noi abilităţi practice care să genereze soluţii pentru asigurarea unui trai decent .

LOGIA EDU: Cum îi îndrumaţi pe elevi să navigheze în provocările moderne, cum ar fi presiunea socială și utilizarea excesivă a tehnologiei?
Interviurile LOGIA EDU.Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Ne concentrăm cu precădere pe activităţi de prevenţie cu privire la pericolul din spatele ecranului. Încercăm să stabilim un echilibru între ceea ce este socializarea online şi interacţiunile directe.
Mereu căutăm să îndrumăm elevii spre colaborare, socializare şi conlucrare. Spre o cât mai mare interacţiune directă cu alte persoane pentru a dezvolta afectivitatea, empatia şi conlucrarea în aspecte ce ţin de un bine comun.

LOGIA EDU: Cum abordați subiectul spiritualității în consilierea elevilor, având în vedere diversitatea de credințe și valori?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Aş putea oferi un răspuns întrebării dumneavoastră, doar că este important contextul în care termenul “spiritualitate” este folosit. Sigur, manualul consilierului şcolar include aspecte ce ţin de moralitate, etică chiar şi teism în dezvoltarea psiho-comportamentală a elevului.
Dacă potrivit competenţelor consilierului şcolar, spiritualitate înseamnă să dezvolţi o conduită cât mai înaltă din punct de vedere moral şi etic, atunci aş spune că respect credinţa şi valoarea fiecărui elev, încercând să scot în evidenţă aspecte comune ce ţin de o dezvoltare corectă a conştiinţei relaţionate cu empatia, bunul simţ, importanţa de a fi un bun fiu sau fiică, un bun coleg, un bun prieten etc.
Este importantă conştientizarea faptului că viaţă există pretudindeni iar noi trebuie să fim atenţi cu ambientul natural din care facem parte. Şi animalele au suflet.

LOGIA EDU: Există programe sau activități pe care le recomandați elevilor pentru a-și dezvolta sau explora dimensiunea spirituală?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Ţinând cont de răspunsul oferit întrebării anterioare, tot ceea ce pot spune este că recomandările mele nu sunt cu mult diferite de cele pe care le-ar putea face oricare părinte bine intenţionat sau sistem civic axat pe conştientizarea mediului şi a grupurilor de activitate.
Să existe respect reciproc, colaborare, o analiză corectă a rezultatelor individuale în urma unei dezvoltări echilibrate fondată pe autodepăşire şi stabilirea a noi obiective cu privire la deprinderi şi cunoştinţe dobândite în acord cu structura şi particularităţile personale; responsabilitate pentru propriile fapte, bun simţ, implicare în acte de voluntariat etc.

LOGIA EDU: În ce măsură considerați că spiritualitatea poate contribui la reziliența și echilibrul emoțional al elevilor?
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Consider că ar trebui să aprofundăm tot mai mult aspecte ce ţin de esenţa vieţii; de înţelegerea traiectoriei pe care fiecare dintre noi o are în parcursul său existenţial.
Viaţa, în mersul său, cuprinde scene bune şi rele, plăcute şi neplăcute, singura certitudine pe care o avem fiind aceea că totul trece.
O informaţie de tip superior, ca cea întâlnită în contexte ale spiritualităţii, poate contribui pozitiv la rezilienţa şi echilibrul emoţional ale elevilor, ajutându-i să devină cât mai conştienţi de cum este viaţa în ansamblul său şi cum este corect să ne raportăm faţă de ea.

LOGIA EDU: Ce sfaturi aveţi pentru generaţiile care ne urmează? Câteva cuvinte de final pentru cititorii LOGIA EDU.
Interviurile LOGIA EDU. Promovare şi recunoaştere profesională.

Horje-Poran Lenuţa: Să nu acceptaţi niciodată sfaturi de la persoanele pe care nu le întrebaţi. Aşa a răspus, cândva , un mare umanist.
E o bucurie pentru mine să îmi pot împărtăşi opiniile, credinţele şi punctele de vedere profesionale şi personale într-un mediu în care se remarcă persoane cu valori pozitive şi hotărâte să se implice în bunul mers al societăţii.

Logia EDU
